שאלונים - סופי.jpg

דף הבית >  מאמרים >  האם ילדכם מחונן, בעל לקויות למידה, או שניהם

האם ילדכם מחונן, בעל לקויות למידה, או שניהם

 

רבים מן התלמידים המחוננים נותרים ללא כל אבחון כזה עקב לקויות הלמידה שיש להם. התמקדות בלקויות הלמידה שלהם עלולה למנוע מהם להכיר ולפתח את יכולותיהם הקוגניטיביות. על מנת שילדים יגיעו ויממשו את הפוטנציאל הגבוה שלהם, על בתי הספר וההורים להכיר ולטפח את הרמה האינטלקטואלית של הילד תוך תיאום עם לקויות הלמידה שלו.

זיהוי ילדים מחוננים בקרב ילדים עם לקויות למידה יכול להיות זיהוי קשה יותר כאשר שיטות הזיהוי המקובלות אינן מספקות תשובה חד משמעית. כשיש רשימת מאפיינים אשר לפיה הולכים בכדי לזהות ילד מחונן, ילד עם לקויות למידה עלול לפספס את הפוטנציאל הטמון בו אך ורק בגלל אותן הלקויות.

מחקרים רבים מעידים כי ילדים בעלי הפרעת קשב ו/או היפראקטיביות מתפספסים במעמד הכנה למבחני מחוננים ובמבחן עצמו, כשלרוב הבעיה היא שהילד מחונן אך תוכנית הלימודים לא מתאימה. ההבדל בין השניים תלוי במצבי ההתנהגות של הילד. אם ההתנהגות היא ספציפית למצבים מסוימים, התנהגותו של הילד קשורה במחוננות שלו. אך אם ההתנהגות היא עקבית בכל המצבים, ההתנהגות קשורה בהיפראקטיביות של הילד.

לתלמידים היפראקטיביים ותלמידים מחוננים יש מאפיינים דומים לרוב-

·         תשומת לב ירודה וחלימה בהקיץ בזמן שיעור משעמם

·         סובלנות נמוכה להתמדה במשימות שלא מרגישות רלוונטיות

·         קושי בריסון הדיבור

·         שאלות כלליות רבות ומסורות שטיפחו לעצמם

·         עשויים להיראות אדישים

·         רגישים לביקורות

·         ועוד

לעומת המאפיינים הדומים, להיפראקטיביות ומחוננות יש גם מאפיינים המבדילים אחד מהשני. מענה על השאלות הבאות יעזור לכם להבין יותר האם הילד שלכם היפראקטיבי או מחונן

·         האם התנהגות הילד באה כתגובה לאתגר לא מספק או היעדר עמיתים אינטלקטואליים?

·         האם הילד מסוגל להתרכז כאשר הוא מתעניין בפעילות?

·         האם נעשו שינויים כלשהם בניסיון לשנות התנהגויות בלתי הולמות של הילד?

·         האם ההתנהגויות מתרחשות בשעות מסוימות של היום, במהלך פעילויות מסוימות, עם מורים מסוימים ובסביבות מסוימות?

תלמידים מחוננים רבים בעלי לקויות למידה יכולים לעתים להיות לא מסופקים מאתגרים לא מתאימים. המחיר אותו ילד יכול לשלם כאשר התקשורת החברית והאישית שלהם לא מתפתחת כמו שצריך הוא גבוה מאוד. כאמור, אין דרך אחת או דרך פשוטה לזיהוי ילדים מחוננים, ילדים עם לקויות למידה, או שניהם. במצב כזה, שאלו את בתי הספר בו לומדים ילדכם על מבחני הכנה למחוננים, על אבחונים ללקויות למידה וכיצד הם, כבתי ספר, מעניקים תשומת לב עבור ילדים כאלו.

פעולה כזאת עשויה לעזור לכם ולבתי הספר לעזור לילדכם, להבין אותו מעט יותר ולתת לו את תוכנית הלימוד הראויה לו. כך, ילדכם יוכל להצטיין בתחומו כאשר אתם הייתם בטוחים שהעבודה איתו תהיה קשה הרבה יותר. כל מה שאתם צריכים להבין הוא מה הילד שלכם צריך. משם, השמיים הם הגבול.