דף הבית >  טיפולים >  ביבליותרפיה

ביבליותרפיה

 
ביבליו=סיפור, תרפיה=טיפול. ביבליותרפיה עושה שימוש ביצירה הספרותית בכדי ליצור ולקדם תהליך טיפולי.
מאז ומתמיד שימשו סיפורים כלי רב השפעה וחשיבות בחיי האדם- סיפורי עם, מיתולוגיות, אגדות, סיפורי ילדים ואף תיאטרון וקולנוע, כולם מספקים לנו תחושת הרפיה רגשית, נפשית וחווייתית.
טקסט ספרותי טוב דן במצבים קיומיים כלל אנושיים, פשוטים ומורכבים כאחד ומצויות בו תחושות ותהיות המשותפות לכל אחד מאיתנו. כל אחד מאיתנו ודאי חש פעם כי הטקסט שקרא היטיב לתאר את תחושותיו האישיות במילים פשוטות, כל אחד ודאי חש פעם הזדהות עמוקה עם גיבור בספר/סרט- ולכן כל סיפור גורם לתזוזה כלשהי בנפש השומע.
הסיפור מאפשר לנו לראות את הבעיה רחוקה, לא מאיימת. זה לא אני, זה הגיבור בסיפור. באמצעות עקרון ההשלכה אני יכול להרשות לעצמי להביע את תחושותיי ואת התייחסותי לסיפור בלי חשש. ההזדהות עם דמות בסיפור ודיבור עליה, ורק בעקיפין עלי, מאפשרת מרחב בטוח. לעיתים, דווקא הריחוק מהמציאות החיצונית מאפשר מרחב לבדיקת התכנים הפנימיים. האפשרות לדבר ב"מילים של אחרים" דרך טקסטים ספרותיים על תחושות שמתקשים לתמלל אותן בקול רם וההקלה בכך שנמצא מישהו שכתב את שאני מרגיש, מאפשרת נגיעה בחוויות אישיות שלנו, חוויות שלא תמיד קל לגעת בהן. כמו כן נוצרת אפשרות להעלות את אותם תכנים מודחקים לדיון גלוי, ובכך לאפשר קתרזיס (פורקן מתחים רגשיים מצטברים בדרכים מותרות).
מהפרשנות שנותן המטופל לסיפור ניתן ללמוד על המקום החוויתי והרגשי שממנו הוא בא. במצבים שונים אנו נפרש את הטקסט אחרת כשם שנפרש את המציאות אחרת. באמצעות התגובות לטקסט, התחושות שמתעוררות בנו והעיבוד שלהן מתבצע התהליך התרפויטי.
הטיפול הביבליותרפי מתאים לעבודה עם מגוון קשיים ובעיות כגון- בטחון עצמי נמוך, קשיים בהבעה עצמית,
התמודדות עם מצבי לחץ וחרדה, עכבות חברתיות, סף תסכול נמוך, בדידות, דיכאון, קשיים בתפקוד יומיומי, ועוד. כמו כן הטיפול מתאים לילדים, נוער ומבוגרים.

טיפול ביבליותרפי לנוער ומבוגרים- לכל מי שמתקשה להביע את עצמו במילים, לספר על בעיותיו באופן חופשי וישיר או לחילופין לכל מי שהמילים מספקות לו מעטה הגנה ודווקא דרך עקיפה לדבר על הדברים תעלה על פני השטח תכנים רגשיים נוספים.

טיפול ביבליותרפי לילדים- בטיפול רגשי ילדים בד"כ זקוקים לתיווך. סיפורי הילדים מספקים תיווך נפלא, באמצעות הסיפור אפשר לדבר על תחושותיו של הגיבור, להציע לו דרכי התמודדות יעילות לבעיותיו מבלי שהנושא יגע ישירות בילד אך יחדור אליו פנימה. אפשר להמחיז את הסיפור ולהציג אותו, לצייר אותו, או לכתוב המשך או סיפור בפני עצמו. אפשר להקדיש לסיפור חלק קטן מהפגישה או חלק נכבד ממנה. את קצב הפגישה ותוכנה מוביל הילד.