דף הבית >  המרכז לילדים ביסודי

המרכז לילדים ביסודי

 

מרבית לקויי הלמידה והקשיים התפקודיים בסביבת הלימוד, מתעוררים בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי. לראשונה נדרש הילד להתמודד עם מיומנויות קוגניטיביות מורכבות, להפגין קשב וריכוז לאורך זמן, לנהל במקביל מערכות יחסים חברתיות והישגיו נמדדים בציונים.

המרכז לילדים ביסודי פיתח מודל טיפול ייחודי בתלמידים בעלי לקויות למידה ומשרת ילדים מכיתה א' עד כיתה ו', אשר זקוקים לקידום בתחומי למידה שונים, תפקוד וחברה. גישת הטיפול מתייחסת לתלמיד כאדם שלם בעל כישורים לצד קשיים, משתפת בתהליך הטיפולי את ביה"ס והמשפחה ונותנת מענה לפערים בידע, לאסטרטגיות חסרות ולקשיים רגשיים, משפחתיים וחברתיים.

ילדי בית הספר היסודי יכולים להיות מטופלים במרכז באחד משני מסלולים: המסלול הציבורי או המסלול הפרטי.
 

המסלול הציבורי


הפניית ילדים אל המסלול הציבורי מתבצעת על ידי הצוות החינוכי של בית הספר במסגרת איתור מוקדם. ילדים אשר נמצאו זכאים לטיפול במרכז על ידי ועדת השילוב הבית ספרית, מופנים אל המסלול הציבורי ומוזמנים לטיפול במרכז פעמיים בשבוע, בשעות אחר הצהריים.

המרכז לקידום למידה פיתח מודל טיפול ייחודי בילדי בית הספר היסודי. התוכנית שואבת את השראתה מהגישה הרב-תחומית אשר מנחה את עבודת המרכז מיום הקמתו. גישה זו, מציבה את הילד במרכז העשייה ורואה ביכולותיו כוח המוביל לשינוי. בנוסף, אנו מציבים בפני הילד אתגרים המותאמים ליכולותיו ובמקביל מגרים אותו להתמודד עם קשייו.

מטרת התוכנית הטיפולית, הינה לסייע לילדים ביסודי להתגבר על האתגרים הניצבים בפניהם ולאפשר להם לממש את מלוא יכולותיהם, על מנת שיוכלו להגיע להישגים ולהצלחות בהמשך דרכם.

לכל ילד נבנית תכנית טיפול אישית בהתאם לצרכיו ולקשייו היחודיים. הטיפול ניתן ע"י צוות רב תחומי ומיומן הכולל מומחים בחינוך המיוחד, מטפלים פרארפואיים פסיכולוגים ורופא התפתחותי.

שלושה יעדים עיקריים לתכנית:
 
חיזוק הילד
 
היעד הראשון, הינו העשרה, טיפוח וחיזוק המיומנויות של ילדי בית הספר המשתתפים בה. לשם כך, תוכנית הלימודים כוללת הוראה מתקנת בקריאה, כתיבה וחשבון, טיפולים על- ידי מרפאות בעיסוק וקלינאיות תקשורת בתחומי התפקוד הלקויים, לימוד אסטרטגיות ללמידה והתארגנות. הילדים מתמודדים עם משימות שנועדו לפיתוח השפה והחשיבה, פיתוח תפיסה והבנה חשבונית, חיזוק המיומנויות הגרפומוטוריות והמוטוריות וכן תפיסת המרחב. בנוסף ללמידה נערכת פעילות העשרה חברתית שמטרתה פיתוח כישורי התקשורת הבינאישית ופיתוח דימוי עצמי חיובי וטיפולים רגשיים, כגון תרפיה באמצעות אמנויות והבעה.
 
חיזוק ההורים ומתן כלים להורות
 
היעד השני, הינו חיזוק המיומנויות ההוריות והרחבת רפרטואר התגובות של הורי הילדים הנמצאים בתוכנית. דגש רב מושם על שיתוף ההורים בתהליך הטיפולי במסגרת קבוצות הדרכה ולפי הצורך גם בטיפול משפחתי.
 
במרכז נערכים מפגשים עם ההורים, בהם מקבלים ההורים כלים להבנת הצרכים של ילדם והדרך שתסייע להם להיענות לצרכים אלה, ביניהם: פיתוח היכולת להקשבה ולמתן עידוד ותגמול, חיזוק הסמכות ההורית והיכולת להצבת גבולות וכן, רכישת כלים שיסייעו להם להיות גורם המעשיר את שפתו ואת ידע העולם של ילדם.
 
חיזוק הצוות החינוכי לשילוב הילד
 
היעד השלישי, הינו חיזוק המודעות של צוות ההוראה בבית הספר לצרכים הייחודיים של הילדים וחיזוק יכולתו לקבל את השונה. צוות המרכז עורך הדרכות ועומד בקשר שוטף עם צוות בית הספר על מנת להקנות כלי הוראה מתאימים לצרכי וליכולות הילד, על מנת לאפשר לו להשתלב בכיתה באופן הטוב ביותר. 
 
איש קשר אחד, מבלי להתרוצץ בין מומחים.

אחד המטפלים בתלמיד ממונה למנהל התכנית האישית. הוא מהווה כתובת להורים ,עומד בקשר רציף עם צוות ביה"ס ודואג לחבירה של כל הגורמים למען הילד.
 
עוד חשוב להדגיש כי לפחות אחת לשנה, מתקיים ביקור של צוות המרכז בבית הספר של התלמיד, על מנת לחוות את הדברים באופן בלתי אמצעי בשטח.
 
המסלול הפרטי פתוח לכל ילדי בית הספר היסודי, כשהפנייה מתבצעת ביוזמת ההורים. המסלול מיועד לילדים אשר זקוקים לקידום ולטיפוח בתחומי למידה, בתפקוד השוטף, בתחום החברתי או בתחום הרגשי, אך אינם זכאים לטיפול במסלול הציבורי. הטיפולים מתקיימים במשך השבוע בכל שעות היום.
 
הוראה מתקנת – קריאה, חשבון, אנגלית
 
במרכז צוות מנוסה של מורות מתקנות, אשר עובדות עם ילדי בית הספר על חיזוק המיומנויות הלימודיות ופיתוח החשיבה בתחומים: קריאה, חשבון ואנגלית. כל ילד מקבל תמיכה וסיוע בהתאם לצרכיו בתחומים הרלוונטיים לו.
 
במרכז צוות מנוסה של קלינאיות תקשורת, אשר עובדות עם ילדי היסודי על יכולותיהם השפתיות. אוצר מילים, הבנת שפה, הבעה, שליפה, זיכרון ועוד. המטרה: לחזק את היכולות השפתיות של הילדים,לצמצם תסכול ולאפשר להם למקסם את יכולותיהם בתחום השפה.
 
במרכז צוות מנוסה של מרפאות בעיסוק, אשר עובדות עם ילדי בית הספר היסודי בחדרי טיפול מיוחדים, על חיזוק המוטוריקה העדינה והמוטוריקה הגסה, אחיזת עיפרון נכונה, לחץ נכון על הדף, גזירה, יציבה, וויסות מערכת שיווי המשקל, תפיסה חזותית, קואורדינציה ועוד. המטרה היא לשפר את היכולות המוטוריות, התנועתיות והתחושתיות של הילדים.
 

העשרה אינסטרומנטלית היא שיטת טיפול קוגניטיבי-דינאמי, המאפשרת לשכלל את יכולות הלמידה, הגמישות וההסתגלות. היא מאפשרת לתקן את התפקודים הפגומים, לארגן ולעבד מידע, להקנות כושר המשגה ולפתח אוצר מילים, להקנות אסטרטגיות למידה, לפתח את המוטיבציה ולהפוך את הילד מלומד פאסיבי ללמוד אקטיבי.

התוכנית מורכבת ממערכת של כלים העוסקים במיומנויות חשיבה נדרשות והיא מיועדת לקדם באופן משמעותי את תהליכי הלמידה של הילד. התוכנית, אשר פותחה על ידי פרופ' ראובן פויירשטיין, מבוססת על תיאוריות חינוכיות ומחקרים בנושא המוח. היא נלמדת ומיושמת עשרות רבות של שנים בארץ וברחבי העולם ומתאימה למגוון רחב של אוכלוסיות.
 
במרכז צוות מנוסה של מטפלים בתחומים שונים, פסיכולוגים, מאמנים ויועצים אשר מסייעים לילדים במגוון דרכים לפיתוח ושכלול יכולותיהם החברתיות. בין אם במפגשים קבוצתיים או בטיפול פרטני באחת ממגוון סוגי תרפיות. הילדים מקבלים כלים חדשים ויכולות להבנה של אינטראקציות חברתיות, לתפקוד טוב יותר בחברה ולשיפור בפן החברתי.
 
במסגרת הטיפולים הרגשיים המוצעים במרכז לקידום למידה, ניתן למצוא מגוון רחב של טיפולים באומנויות שונות ובהבעה. מדובר בשם כולל למקצוע העוסק בתהליכי יצירה והבעה בתחום האומנויות לשם טיפול בקשיים רגשיים.
 
הטיפול ביצירה והבעה הוא מיזוג בין מגוון הזרמים בתחום האומנויות ובין תורת הפסיכולוגיה וכולל:
 

·        טיפול באמצעות אומנות חזותית

·        טיפול באמצעות תנועה

·        ביבליותרפיה - טיפול באמצעות ספרות

·        דרמה תרפיה - טיפול באמצעות דרמה

טיפול משפחתי או טיפול זוגי הינו שיטת טיפול ייחודית, הרואה את האדם כחלק ממערכת יחסים רחבה יותר – זוגית או משפחתית. הטיפול נערך תוך כדי שיחה המאפשרת לכל אחד מבני המשפחה לדבר בצורה בונה ותוך כדי הקשבה של שאר בני המשפחה.
 
אימון יישומי להורים להתמודדות עם סוגיות חינוכיות על בסיס יומיומי. האימון מעניק כלים מידיים ויעילים.
 
אימון (קואצ'ינג)ADHDמיועד לילדים ולבני נוער אשר אובחנו עם הפרעת קשב וריכוז. האימון מתקיים בקבוצה ונועד לתת לילדים כלים מעשיים להתמודדות יומיומית עם הקושי איתו הם מתמודדים, עם הדרישות האקדמיות והחברתיות בהן הם נתקלים.
 
טיפול פסיכולוגי לילדים המצייד אותם בכלים להתמודדות רגשית עם האתגרים הניצבים בפניהם,ע"י הפסיכולוגים של המרכז. הטיפולים נעשים באופן פרטני או בטיפול המשלב את הילד וההורים עפ"י הצורך.
 
קבוצות הורים מונחות המאפשרות לדון בסוגיות חינוכיות ובהתמודדויות יומיומיות תוך מתן כלים ודוגמאות לפתרון בעיות בבית ולסיוע לילדים עם קשיי למידה.
 

הדרכה פרטנית להורים, לתמיכה באתגרים ובקשיים המתעוררים תוך התמודדות וסיוע לילדים עם קשיי למידה.

 
לפנייה למרכז צרו קשר: 04-8530997 
 
 
 
 
 
*שדות חובה
 
שלח